In de week van 3 t/m 10 augustus zijn de Loodsen van de Pampus Groep Muiden op zomerkamp geweest.

Zoals elk jaar gaan de Loodsen met de Jan Krul een week weg maar waarheen? Dat word door de loodsen tijdens deze week zelf beslist, het kan dus zijn dat ze die week richting Friesland gaan zeilen maar het kan ook zijn dat ze de landinwaarts gaan en over de verschillende de plassen gaan zeilen bijvoorbeeld de Loosdrechtse plassen of de Vinkeveense plassen.

Hier onder kunt u een compleet reis verslag lezen over de avonturen van de Loodsen tijdens deze week zeilen.

Zaterdag 3 aug
Na het groot onderhoud dat een paar weken geleden aan de aak was gedaan moest de aak eerst nog opgetuigd worden. Rond half 2 vertrokken we dan ook pas uit Muiden. Met een stevig windje in de rug en golven om het af te maken kwamen we rond 7 aan in Enkhuizen. Voor het avondeten lekker spaghetti gegeten. s ’Avonds een heerlijk drankje gedronken op een terras in de binnenstad.

Zondag 4 aug
Een eitje gegeten en ons nog even lekker opgefrist op de haven. We zijn 10 uur vertrokken met als doel om Friesland in te gaan. Met een ruime koers konden we direct naar de sluis bij Lemmer varen. Het was rustig weer en de zon scheen goed. Er was besloten om de nacht op het Lemmermeer door te brengen. Na uitgooien van het anker zijn er pannenkoeken gebakken. Vervolgens hebben we kunnen genieten van een mooie zonsondergang.

Maandag 5 aug
De goede nachtrust werd opgevolgd door een lekker ontbijtje. Hierna was het tijd om boodschappen te gaan doen. We zijn hiervoor naar Heeg vertrokken. Vervolgens hebben we op het Heegermeer het anker uitgegooid om de rest van de dag zwemmend en zonnend door te brengen. Omdat er dinsdag zeilwedstrijden werden gevaren hebben we besloten om hier te blijven liggen om deze te kunnen bekijken. In de nacht van maandag op dinsdag werd het nog even spannend, door toename en draaiing van de wind had het anker los gelaten. Terwijl iedereen sliep is de boot tegen een andere boot gedreven. Met snel reageren is  de schade minimaal gebleven en we hebben de nacht afgemaakt in een haven in Heeg

Dinsdag 6 aug
Skûtsjesilen vandaag. We stonden deze dag weer vroeg op en zijn naar het wedstrijdgebied gevaren. Onder genot van een boterham hebben we de wedstrijd kunnen volgen. Na de wedstrijd zijn we naar Sneek vertrokken. De wind stond gunstig en de grootse stukken waren bezeilbaar. Eenmaal in Sneek aangekomen hebben we de boot in de jachthaven Nautilus aangelegd. Hier konden we allemaal lekker douchen en  zijn we de stad in gegaan. Het was de Sneekweek en er was kermis en livemuziek op de pleinen. Na een late avond feesten zijn we heerlijk ons bed in gedoken.

Woensdag 7 aug
Het weer was minder vandaag, we vertrokken met bewolking uit Sneek, eenmaal het Sneekermeer overgestoken hebben we koers gezet naar Stavoren. Rond een uur of 1 begon het te regenen. Toen we eenmaal om half 5 aankwamen in Stavoren was de regen er niet minder op geworden en is er  besloten om eten dat voor vandaag gekocht was uit te stellen naar morgen. Vervolgens hebben we ons in een restaurant geparkeerd, hier hebben we lekker droog gezeten en gegeten.

Donderdag 8 aug
Na de lange dag van gisteren stond er voor vandaag een kort stukje op de planning. Na twee uur varen waren we in Medemblik aangekomen. Iedereen kon doen waar hij zin in had, rondje door de stad lopen of lekker languit op het dek liggen, het was echt een rustdag.

Vrijdag 9 aug
Er werd vroeg opgestaan, vandaag zou het langste stuk van de reis gevaren worden. Ons doel van vandaag is Monnickendam, om 10 uur zijn we vertrokken en  om 19.00 ging de motor aan en voeren we Monnickendam binnen. Hier hebben we nog gegeten en later deze hebben we lekker op een terras doorgebracht

Zaterdag 10 Aug
De laatste dag. Er stond een klein stukje voor vandaag gepland. Na een lekker stukje zeilen waren we rond 12 uur s’ middags aangekomen in Muiden. Even nog de boot op ruimen en het kamp zat er op.

Foto's:  De foto's zijn te zien in het leden gedeelte, deze kan je zien als Pampus Groep Muiden lid.